Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

27.10.2018


Minulla on päivätyön ja ihanan yrityksen kanssa ajoittain aika kiirettä. Olenkin osittain olosuhteiden pakosta joutunut tekemään omasta liikkumisestani erittäin suunnitelmallista. Tästä blogitekstistä löydät vinkkejä, miten liikkumisesta voi tehdä itselleen hieman helpompaa etukäteissuunnittelulla ja priorisoimalla liikunnan arjessa tärkeäksi.


Etsi mieleinen liikuntamuoto

Tämä on näistä kaikista kohdista tärkein. Liikunnan pitää olla kivaa, jotta sitä tulee tehtyä. Kevytkin tehty liikunta kuluttaa ja kehittää kymmenessä vuodessa älyttömän paljon enemmän kuin 3 kk juoksuspurtti, joka lopahtaa ennen kuin alkaakaan.

Kaiva kalenteri esiin sunnuntaisin

Itse suunnittelen liikuntaviikkoni sunnuntaisin ja pyrin pysymään suunnitelmassa. Tämä auttaa tiedostamaan sen, että jos lipsun suunnitelmastani en ehdi treenata ja levätä sopivassa suhteessa. Juttele myös mahdollisen puolison kanssa ajankäytöstä. Ihanteellista olisi tietysti, että ehtisitte molemmat harrastaa haluamanne määrän. Itse olen yrittänyt kertoa puolisolle, kuinka tärkeää liikkuminen minulle on ja onnekseni puoliso hoitaa mukisematta sirkuksen täällä kotona, mahdollistaen minunkin liikkumiseni.


Treenaa aamulla

Omat lapseni ovat jo sen verran isoja, että suoriutuvat omiin arkimenoihinsa aamuisin pääsääntöisesti ilman aikuisen tukea. Toisinaan treenaan mielelläni aamuisin, koska silloin voin olla illalla lasten kanssa. Vaikka herätyskellon säätäminen herättämään kello 4.45 kirpaiseekin, ei herääminen aamulla ole oikeastaan pahempaa, koska aamulla väsyttää kuitenkin. Aamurutiinit karkoittavat unihiekan kuitenkin silmistä ja töihin mennessä on superreipas olo, kun treenitkin on jo hoidettu.


Pakkaa treenikassi illalla valmiiksi

Olen tehnyt itselleni listan treenikamoista, jotka pysyvät yleensä samoina viikosta toiseen. Listan mukaan on helppo pakata laukku valmiiksi illalla nopeastikin. Minulla on oma lista aamu- ja iltatreeneihin. Tämä helpottaa niitä hetkiä, kun ei yksinkertaisesti jaksa ajatella. Jos treenikassi on illalla pakkaamatta, niin ainakin itselläni treenit jää helpommin väliin. Suunnittelen tässä vaiheessa myös tuhdit eväät matkaan mukaan. Nälkäisenä treenit jäävät taatusti tekemättä.