Ethän laihduta lihasta?

06.11.2018

Usein kuulee huokauksia, useimmiten naisten suusta, että: "Mun tarvis niin laihtua...". Mutta haluatko oikeasti laihtua eli pudottaa painoa? 

Useimmilla meistä on mielessä jokin paino, johon haluaisimme päästä taas. Se saattaa olla jokin nuoruuden paino, jossa muistaa olleensa hoikka ja onnellinen. Mutta oletko koskaan oikeasti pysähtynyt miettimään, että onko se oikeasti se asia, jota haluat tavoitella? Ihmisen painohan ei pohjimmiltaan kerro kehonkoostumuksesta yhtään mitään. 

Voisiko tavoitteesi olla pakonomaisen 55 kg painon sijaan vahva, toimintakykyinen ja lihaksikas keho? Voisitko lakata tavoittelemasta tiettyä lukemaa vaa'alla ja lähteäkin pohtimaan asiaa rasvaprosentin näkökulmasta? Jos pudotettavaa painoa on reilummin lähdetään elämäntapamuutoksessa toki siitä, että paino myös laskee. Toisaalta tavoitteena on myös säilyttää laihtumisen aikana mahdollisimman paljon lihasmassaa. Etenkin jos aloitat elämäntapamuutosta läheltä normaalipainoa, ei ensijaiseksi tavoitteeksi kannata ottaa pakonomaista tarvetta päästä tiettyyn painoon, vaan asiaa kannattaa lähestyä kehonkoostumuksen kautta. Jos olet lihaksikas ja rasvaprosenttisi on ihanteellisissa lukemissa ei vaa'an lukemilla oikeastaan pitäisi olla mitään merkitystä.

Lihasmassan säilyttämisessä on muutamia juttuja, jotka kannattaa muistaa:

  1. Voimaharjoittele aina nousujohteisesti! Lihasvoima on se, jota harvemmin arvostaa ennen kuin sen menettää. Lihasvoima auttaa meidät vanhana ylös sohvalta tai kantamaan raskaat kauppakassit autolta kotiin. Lihasvoimaa voit hankkia muualtakin kuin pelkästään kuntosalilta, mutta älä jätä lihaskuntotreenejä kokonaan väliin.
  2. Syö riittävästi proteiinia. Ravinnosta tulisi saada vähintään 1,5-2 g proteiinia per painokilo. Jos laihdutat suurta määrä voit laskea proteiinintarpeen ihannepainokiloa kohden.
  3. Jos sinulla on tarvetta rajoittaa saatua energiamäärää pienemmäksi kuin kulutuksesi (=laihtua), älä tee tätä liian isolla kilokalorivajeella. Kaalisoppakuurilla, nutraamisella ja mehupaastolla lähtee vain lihakset, sillä elimistön on helpompi purkaa energiaa kehon käyttöön lihaksista kuin rasvakudoksesta. Lopputulos tässä on se, että painat ehkä vähemmän, mutta paino on lähtenyt lihaksista eikä siitä läskistä.

Oikotietä onneen ei siis painonpudottajalle tai kiinteytyjälle ole, vaan slow and steady wins the race. Ainakin jos voittaja on se, joka laihtui kaikista vähiten lihaksesta. Suosittelen lämpimästi siis kehonkoostumusmittauksen teettämistä elämäntaparemontin alkuun. Vaaka on ihan hyvä renki, mutta erittäin huono isäntä. Laitan alle pari esimerkkiä omasta mittauksestani, jossa painoni on noussut, mutta rasvaprosentti pudonnut. Huomatkaa myös, että olen virallisten mittausten mukaan (BMI) ylipainoinen, mutta silti rasvaprosenttini on lähellä normaalin alarajaa: